Bize Ulaşın :

+90 (216) 495 29 65

Köşe Yazıları

15.02.2013

Ulaştırmanın Can Yakıcı Sorunu: Trafik Kazaları

Ulaştırma sektörü karayolları, demiryolları, havayolları, denizyolları,bilgi ve iletişim altyapısı ile ülke ekonomisinin en temel unsurlarından biridir. Ekonomik ve sosyal girdileriyle toplumu sürekli etkileyen bir yapıya sahip olan ulaştırma sektörü, üretim sürecinin önemli bir parçasını oluşturması ve önemli yatırımların ekonomide yarattığı etkileri açısından, ülkelerin ekonomik yapıları içinde ağırlıklı bir yere sahiptir. Ekonomisi büyüyen ve zenginleşen dünyada ön plana çıkan güvenli, dakik, daha kısa sürede ve daha konforlu ulaşım istekleri, son yıllarda ulaştırma sektörünün önemini ve gelişiminin giderek artmasına neden olmuştur.

Ancak ulaştırma sektöründeki bu gelişmeler olurken ulaştırma türleri arasında dengenin sağlanmasına da çok dikkat etmek gerekmektedir.

Son yıllarda, çevresel sorunlar ile küresel iklim değişikliği olgusu karşısında çevreye uyumlu gelişmeleri yönlendirecek sürdürülebilir ulaştırma politikalarının önem kazanmıştır. Bu yaklaşım da beraberinde  çevreye daha az zararlı demiryolu ve denizyolu taşımalarının paylarının arttırılarak ulaştırma sistemlerinde karayolunun çok yüksek olan payını azaltılması ve böylece ulaştırma türleri arasında dengeli bir sistem oluşturulmasını zorunlu bir duruma getirmiştir.

Ulusal ve uluslararası alanda ekonomik, ticari, sosyal, teknolojik ve stratejik gelişmeleri dikkate alarak kullanıcı talebini karşılayan güvenli, konforlu, çevreye duyarlı, sosyo-ekonomik bakımdan ulaşılabilir, türler arasında dengeli bir dağılımla çağdaş ulaştırma ağını kurmak gereklilik haline gelmektedir.


Ulaştırma türleri arasındaki dengenin sağlanmasının belki de en önemli etkisi, karayolu trafik yoğunluğunun düşürülmesine ve dolayısıyla da  karayolu trafik kazalarının azaltılmasına neden olabilecektir. 


Avrupa Birliği’ne girmeye çalışan bir Türkiye, aynı zamanda Avrupa Birliği ülkeleri ile rekabet edebilecek bir ekonomik yapıya ve bu bağlamda da karayolu, demiryolu, denizyolu, ve havayollarından oluşan güvenli olduğu kadar dengeli, sürdürülebilir ve gelişmiş bir ulaştırma sistemine sahip olmak zorundadır.

Üzülerek görüyoruz ki gerek şehiriçi gerekse şehirlerarası yolcu ve yük taşımacılığında karayoluna ağırlık veren politikaların bir başka olumsuz yönü de trafik kazalarındaki artıştır. Trafik kazaları, sadece bir ulaşım sorunu olmayıp, toplum sağlığını, ülke gelişimini ve güvenliğini de tehdit eden  temel bir sorundur. 

Aynı zamanda, sebep olduğu maddi zararın yanı sıra, can güvenliğini ortadan kaldırması nedeniyle, toplumun tüm kesimlerinin dikkatini üzerinde toplayan güncel bir olaydır. 

Ülkemiz, birçok Avrupa ülkesi arasında trafik kazalarının en yüksek olduğu ülkelerden biridir.Bu nedenle de trafik kazaları şu anda ülkemizin en önemli çözün bekleyen sorunları arasındadır. 

Ülkemizin 21. yüzyılda dünyada hak ettiği saygın ve itibarlı yerini alabilmesini sağlamak, trafik kazalarının önlenmesi  için gerekli tedbirlerin alınması ve uygulanması ile mümkün olabilecektir. 

Ülkemizde ulaştırma türlerinin 2011 yılı itibariyle trafik kazalarına baktığımızda;

Ulaştırma Türü Ölü Sayısı Yaralı Sayısı*
Karayolu 3.835 238.074
Demiryolu**     71       112
Denizyolu     11         28
Havayolu       5           6
*Ölü Sayısının içinde Sağlık Kuruluşlarına sevkedilen yaralılar içinde ölenler dahil değildir
**Demiryolu-Karayolu hemzemin geçitlerinde, demiryolunun kendisinden kaynaklanmayan karayolu araçlarının yaptığı kazalar da dahildir

Trafikten sorumlu Emniyet yetkililerinin zaman zaman yaptıkları açıklamalarda, sağlık kuruluşlarına sevkedilen yaralılardan ölenlerin sayısının, kazalardan ölenlerin iki katına yakın olduğunu belirtmektedirler.Bu rakamlar can yakıcı bir göstergedir. Trafik kazaları sonucu oluşan bu ağır tablo nedeniyle ülkemizdeki trafik güvenliği seviyesi, maalesef geri kalmış ülkeler seviyesindedir ve karayolu ulaşımını çok önemli bir sosyal problem haline getirmektedir. 

Trafik kazaları sadece ülkemizde değil, dünyada da en büyük sorunların başında yer almaktadır. Dünya Sağlık örgütü (WHO) verilerine göre, her yıl dünya genelinde trafik kazaları sonucu 800 bin kişi ölmekte, 15 milyona yakın insanda yaralanmaktadır. Trafik kazaları, diğer ülkelerde kazaların (iş kazaları,ev kazaları,kitlesel kazalar v.b.) toplamının içindeki payı  % 30’unu oluştururken ülkemizde trafik kazalarının payı yaklaşık olarak % 50’sini oluşturmaktadır.Bu pay çok dikkat çekicidir. 

Dünya genelinde karayolu ulaştırmasının doyum noktasına ulaşması, karayolu trafik yoğunluğu nedeniyle kazaların artması ve çevreyle ilgili duyarlılıkların oluşması, son 20 yılda demiryolu ulaşımına daha fazla önem verilmesine sebep olmaktadır.

Bu nedenle, raylı sistemlere verilen önem artmaktadır. Çünkü ulaştırmanın hareketlilik, trafik yoğunluğu, trafik kazaları ve çevre gibi temel sorunları için alternatif çözümleri bünyesinde barındıran ulaşım türlerinden biri kentiçi ve kentlerarası raylı sistemlerdir.

Önümüzdeki 2023 ve 2071 yıllarına kadar olan uzun süreçte  ulaştırma yatırımlarında büyük payın kentiçi ve kentlerarası raylı sistemlere ayrılacağı bir süreç olacaktır.

Hep dediğimiz gibi “demiryolu geleceğimizdir…”


Yaşar ROTA

DUYURU

İlgililerin dikkatine; 19 Haziran 2019 Çarşamba

Firmamız Greenbrier(Rayvag) olarak ülkemiz demiryolu taşımacılığının yoğun olarak yapıldığı Payas/İskenderun, Malatya, Kayseri ve Divriği/Sivas'ta Mobil servis hizmeti vermeye başlamışlardır. Hizmetlerimiz üç şekilde verilmektedir.
1-Vagon sahibi firma vagonu hakkında bilgi verir. Yapılacak tamirin şeklini de belirlemiş ise; Firmamızdan fiyat ister ve karşılıklı mutabakatla arıza giderilerek fatura edilir.
2-Vagon sahibi firma vagonları ile ilgili bilgileri verir, firmamız yıllık olarak vagonların bütün ihtiyaçlarını karşılayarak hizmet verir. Karşılıklı şartları belirleyerek fiyatlama mutabakatı ile aylık fatura edilerek ödeme talep edilir.
3-Mobil ekiplerimizin konuşlandığı istasyonlardan geçen müşteriye ait vagonların tamamı her geçişinde arıza, sarf ve durum tespiti amaçlı kontrol edilir, bir gün sonra müşteriye rapor edilir. Bu hizmet için vagon başı cüzi bir bedel aylık olarak talep edilir. Şayet arıza tespit edilirse anında müşterinin ECM ve yetkilisine haber verilir. Arıza hakkında detaylı bilgi verilir, tamirin yapılma şekli belirlendikten sonra müşteriye daha önce belirtilen yedek parça ve işçilik ücreti üzerinden tamir gerçekleştirilir.
Bilgilerinize sunarız.

Üyelerimiz

E-Posta Listemize Kayıt Olun

Aşağıdaki formu kullanarak e-posta adresinizi sistemimize kayıt edin, gelişmelerden haberdar olun.

Süreli Yayınlarımız

Demiryolu Dergisi Son Sayısı Çıktı!

Demiryolu Dergisi Son Sayısı Çıktı!

İndir

Çevirimiçi Broşürümüzü İndirmek İçin TIKLAYIN!

Raporumuzu İndirmek İçin TIKLAYIN!

Bilanço ve Gelir Tablosunu İndirmek İçin TIKLAYIN!