Bize Ulaşın :

+90 (216) 495 29 65

Köşe Yazıları

15.02.2013

Rusya Ermenistan Gürcistan Bile Demiryollarını Özelleştiriyor Biz Serbestleştimede Geç Kalıyoruz

Çevremizdeki eski Sovyetler Birliği Ülkelerinde, demiryolu işletmeciliğinin özelleştirilmesi ile ilgili çok önemli gelişmeler olduğu görüyoruz. Bu gelişmeler bizi Türkiye demiryollarının serbestleşmesi konusunda geç kaldığımız kaygısına götürüyor.

Tüm AB Ülkeleri demiryollarını serbestleştirmişti.Şimdi Rusya bile demiryollarını özelleştiriyorsa,herhalde biz biraz geç kalıyoruz.

Önümüze Avrupa,Türkiye,Kafkasya ve İran’ı kapsayan bir haritayı koyduğumuzda ve yakın geçmişteki demiryolu ile ilgili olaylara/gelişmelere kronolojik bir sıralama ile baktığımızda,konunun aciliyetini daha iyi anlayacağımızı düşünüyoruz.

1-Yazılı ve görsel medyadan; Kars-Tiflis-Bakü Demiryolu Projesi hayata geçiriliyor: 

Kars-Tiflis-Bakü Hattın Gürcistan bölümünün temeli 21 Kasım 2007 tarihinde ,Türkiye bölümünün temeli ise 24 Temmuz 2008 de, üç ülkenin cumhurbaşkanlarının katılımı ile atıldı. 

Avrupa ile Asya arasında önemli bir demiryolu koridoru olacak olan Kars-Tiflis-Bakü Demiryolu projesi ve Marmaray Projesi ile Avrupa'dan Çin'e demiryoluyla kesintisiz taşıma yapılması mümkün hale gelecektir.Böylece Türkiye önemli bir “transit ülke” haline gelecektir.

2-  19 Ağustos 2007 tarihli yazılı basından: 
 
Tiflis- Gürcistan Demiryolları, 89 yıllığına İngiliz şirketine devredildi. Gürcistan Ekonomi Kalkınma Bakanı Giorgi Arvaladze, demiryollarının İngiltere`nin,”Parkfield Invesment” şirketine devredildiğini belirterek, bu şirketin demiryollarına 1 milyar dolar yatırım yapmayı taahhüt ettiğini kaydetti. İngiliz şirketinin, 2009`a kadar demiryollarındaki yolcu ve yük taşımada ücret artışı yapmayacağına dair güvence verdiğini kaydeden Arvaladze, bundan sonraki 5 yıllık dönemde yapılacak ücret artışlarında hükümet ile uzlaşmaya gidileceğini ifade etti. Arvaladze, demiryollarının özelleştirilmesinde devletin elde edeceği gelirden çok, bu sektöre yapılacak olan 1 milyar dolarlık yatırımı önemli bulduklarını ifade etti.
Parkfield Invesment Şirketi önümüzdeki 10 içinde demiryolu altyapısının iyileştirmesi için 1 milyar dolar yatırım yapmayı taahhüt etmiştir.
 
3- Cihan Haber Ajansı,16.01.2008: 
Rusya Devlet Demiryolu Şirketi, Ermenistan Devlet Demiryolu Şirketinin düzenlediği uluslar arası ihaleyi kazanarak, demiryollarının 30 yıllık işletme hakkını kazandı.
13 Şubat 2008 tarihinde imzalanan imtiyaz sözleşmesi uyarınca, Ermenistan Demiryolları İşletmesi, Rusya Devlet Demiryollarına ait Güney Kafkas Demiryolu (GKD) Şirketine verilmiştir.GKD Şirketinin, 30 yıllık işletme hakkının sona ermesinden sonra 20 yıllık uzatma opsiyonu da bulunmaktadır.
Rusya, Ermenistan Demiryollarının iyileştirilmesi için 572 milyon dolarlık yatırım yapmayı planlamaktadır.Ayrıca Ermenistan demiryolu ağının İran’a bağlanması için 470 km.lik yeni demiryolu yapımı projesi için de 1.2 milyar dolarlık bir yatırımı da planlamaktadır. 
4-  20 Eylül 2010 tarihli gazetelerden:
Ermenistan Başbakanı Tigran Sarkisyan’ı kabul eden Çin Halk Cumhuriyeti  Başbakan I. Yardımcısı Li Keqiang, iki ülke ilişkilerinin halihazırdaki düzeyini oldukça takdir ettiğini ve Başbakan Sarkisyan’ın Çin ziyaretinin ikili ilişkilerin gelişimine katkıda bulunacağı yönünde umudunu ifade etti.
Bu buluşmada ulaşım, özellikle demiryolu ulaşımı  alanında işbirliği konusunda karşılıklı görüş alışverişinde bulunuldu.
5-  23 Ekim 2010 tarihli gazetelerden:
İran ve Ermenistan demiryolları birleşiyor.İran İslam Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı Birinci Yardımcısı Muhammed Rıza Rahimi, İran ve Ermenistan demiryollarının birleşmesinin,iki ülkenin kalkınması yolunda önemli bir adım olduğunu açıkladı.
Rahimi bu durumda,İran ve komşu ülkelerin transit taşımaları için büyük bir ağ oluşacağını ve Ermenistan’ın da İran üzerinden diğer ülkelere ulaşabileceğini vurguladı.
6-  17 Kasım 2010 tarihli gazetelerden:

“Rus hükümeti, bütçe açığını kapatmak için 3 yıl içinde yaklaşık 32 milyar dolarlık özelleştirme planını kabul etti.

Rusya Ekonomi Bakanı Elvira Nabiullina, Başbakan Vladimir Putin başkanlığında düzenlenen bakanlar kurulu toplantısından sonra yaptığı açıklamada, aralarında ülkenin en büyük iki bankası, petrol şirketi ve demiryolları şirketinin de bulunduğu 32 milyar dolarlık özelleştirme planının kabul edildiğini söyledi.

Nabiullina, 2011 ve 2013 yılları arasında devlete ait kurumların satışından yaklaşık 1 trilyon ruble (50 milyar TL) gelir elde edilmesinin planlandığını kaydetti.

Rus yetkililer, daha önce yaptıkları açıklamada, önümüzdeki 5 yıl içinde 1,8 trilyon rublelik (90 milyar TL) özelleştirme yapmayı planladıklarını belirtmişti. Rus hükümetinin 800 milyar rublelik (40 milyar TL) ilave özelleştirme planını da daha sonra açıklaması bekleniyor.

Hükümetin özelleştirme planını kabul etmesinin ardından ilk olarak, ülkenin en büyük ikinci kredi veren bankalarından VTB’nin yüzde 10’luk hissesinin Amerikan TPG grubuna 3 milyar dolara satılması bekleniyor.

Rus hükümeti, özelleştirme planının ilanıyla, Rusya’da istikrar olduğu güvencesi vererek, yabancı yatırımcıları ülkeye çekmeyi amaçlıyor.”

7- AB İlerleme Raporları:

2008 İlerleme Raporu; 4.14. Fasıl 14: Ulaştırma Politikası: Yeni bir Demiryolları Kanunu hazırlanması için çalışmalar ileri bir seviyeye ulaşmakla birlikte, bu kanunun kabul sürecinde ilerleme kaydedilmemiştir. Demiryolu taşımacılığı sektöründe yapılacak her türlü yeni yasal düzenlemenin, bu alandaki müktesebata etkin uyum sağlaması için dikkat sarfedilmelidir.

2009 İlerleme Raporu; 4.14. Fasıl 14: Ulaştırma Politikası: Demiryolu taşımacılığıyla ilgili olarak AB müktesebatına etkin uyum sağlanması doğrultusunda ilerleme kaydedilmemiştir. Bir demiryolları reform paketi taslağı hazırlanmış olmasına rağmen,bu taslağın kabulü yönünde hiçbir ilerleme olmamıştır. Bu sektördeki hazırlık durumu oldukça erken aşamadadır.

2010 İlerleme Raporu; 4.14. Fasıl 14: Ulaştırma Politikası: Demiryolu taşımacılığı, bugüne kadar ilerleme kaydedilmeyen tek taşımacılık alt-sektörüdür. Bu sektörde hazırlık durumu oldukça erken aşamadadır.

8- Türkiye Ulusal Programı:

Fasıl 14: Taşımacılık Politikası;
Öncelik Türk demiryolu sektörünün kademeli olarak açılması amacıyla demiryolu çerçeve kanununun kabul edilmesi,altyapı ve işletmecilik ile ilgili faaliyetlerin birbirinden ayrılmasının sağlanması,rekabete dayalı esaslar çerçevesinde kaliteli, sürekli ve emniyetli demiryolu taşımacılık hizmetinin uygun ücretle kullanıcılara sunulması,demiryolu altyapısını yönetmek ve demiryolu ile yük ve yolcu taşımacılığı hizmetleri sunmak üzere Türk Demiryolları Kuruluşunun kurulmasına ilişkin usul ve esasların düzenlenmesi,demiryolu taşımacılığında rekabet kurallarının düzenlenmesi,demiryolu emniyetinin geliştirilmesi ve iyileştirilmesi,ulusal demiryolu şebekesine dahil demiryolu altyapısına serbest, adil ve ayrımcı olmayan erişimin sağlanması.

9- Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013) 2011 Yılı Programı:
Yük taşımalarının demiryolu ağırlıklı yapılması ulaştırma sektöründe stratejik bir amaçtır. Bu doğrultuda demiryolunda özel sektör tren işletmeciliği geliştirilecektir. Yük taşımacılığı özel sektörün işletmecilik avantajlarından yararlanmak üzere serbestleştirilecek ve TCDD yeniden yapılandırılarak kamu üzerindeki mali yükü sürdürülebilir bir seviyeye çekilecektir. Özel sektörle ortaklıklara gidilerek başta sanayi
bölgelerine olmak üzere demiryolu bağlantı hatları yapılacak ve araç yatırımları özel sektöre bırakılacaktır.

Tüm ülkeler,taşımacılık altsektörler (karayolu,demiryolu,denizyolu,havayolu) arasındaki dengesizliğin giderilmesi, çevre dostu olan demiryolu taşımacılığının payının artırılması hususunda çok hızlı düzenlemeler yapmaktadır.

Biz demiryollarını serbestleşmede geç kalırsak,ticaret yollarının da dışında kalabiliriz. 


Yaşar ROTA

DUYURU

İlgililerin dikkatine; 19 Haziran 2019 Çarşamba

Firmamız Greenbrier(Rayvag) olarak ülkemiz demiryolu taşımacılığının yoğun olarak yapıldığı Payas/İskenderun, Malatya, Kayseri ve Divriği/Sivas'ta Mobil servis hizmeti vermeye başlamışlardır. Hizmetlerimiz üç şekilde verilmektedir.
1-Vagon sahibi firma vagonu hakkında bilgi verir. Yapılacak tamirin şeklini de belirlemiş ise; Firmamızdan fiyat ister ve karşılıklı mutabakatla arıza giderilerek fatura edilir.
2-Vagon sahibi firma vagonları ile ilgili bilgileri verir, firmamız yıllık olarak vagonların bütün ihtiyaçlarını karşılayarak hizmet verir. Karşılıklı şartları belirleyerek fiyatlama mutabakatı ile aylık fatura edilerek ödeme talep edilir.
3-Mobil ekiplerimizin konuşlandığı istasyonlardan geçen müşteriye ait vagonların tamamı her geçişinde arıza, sarf ve durum tespiti amaçlı kontrol edilir, bir gün sonra müşteriye rapor edilir. Bu hizmet için vagon başı cüzi bir bedel aylık olarak talep edilir. Şayet arıza tespit edilirse anında müşterinin ECM ve yetkilisine haber verilir. Arıza hakkında detaylı bilgi verilir, tamirin yapılma şekli belirlendikten sonra müşteriye daha önce belirtilen yedek parça ve işçilik ücreti üzerinden tamir gerçekleştirilir.
Bilgilerinize sunarız.

Üyelerimiz

E-Posta Listemize Kayıt Olun

Aşağıdaki formu kullanarak e-posta adresinizi sistemimize kayıt edin, gelişmelerden haberdar olun.

Süreli Yayınlarımız

Demiryolu Dergisi Son Sayısı Çıktı!

Demiryolu Dergisi Son Sayısı Çıktı!

İndir

Çevirimiçi Broşürümüzü İndirmek İçin TIKLAYIN!

Raporumuzu İndirmek İçin TIKLAYIN!

Bilanço ve Gelir Tablosunu İndirmek İçin TIKLAYIN!