Bize Ulaşın :

+90 (216) 495 29 65

Köşe Yazıları

15.02.2013

Lojistik ve Taşımacılık Sektörü: Mesleki Eğitim Yoksa...

“Öğrenmek pahalıdır.Ama cehalet çok daha  pahalıdır.”                                                                            Henry Clausen

AB Müktesebatının üstlenilmesine ilişkin “Türkiye Ulusal Programı” kapsamında “uyumlaştırma” ile ilgili hukuki (yasa,tüzük,yönetmelik) düzenlemeler 2009 yılı içinde tamamlanacaktır.
Ancak düzenleme yapılması yetmiyor. Ayrıca bu hukuki düzenlemeler sonrasında,  teorik ve pratik uygulamaların da  bu hukuki düzenlemelerle uyumlaştırılıp uyumlaştırılmadığı (hazmedilip edilmediği) AB’ce gözlemleniyor.

Bu süreç içinde biz Lojistikçileri/Taşımacıları ilgilendiren en önemli konu “Mesleki Eğitim” dir. Mesleki Eğitim Taşımacılık sektörünün Karayolu,Demiryolu,denizyolu,havayolu   altsektörlerinde şirket sahibi,çalışan ve çalışacak olan herkesi  çok yakından ve acıtıcı olarak etkileyecek bir konudur.

Çünkü bizi  en çok sıkıntıya ve çaresizliğe düşürecek ,dünya ile rekabetimizi olumsuz yönde etkileyecek önemli bir sorunumuz var.Bu da yaptığımız/yapacağımız “iş” ile ilgili ”Mesleki Eğitim” almış “İnsan” temini.

Burada kastedilen eğitimli insan,standardı belirlenmiş ve akredite edilmiş bir mesleğin standardı belirlenmiş ve akredite edilmiş bir eğitimini almış olan insandır.

Sivil Toplum Kuruluşları ve Üniversiteler,devletçe hukuki dayanakları belirlenmiş kurallara göre  Mesleki Eğitim konusunun çözümü için çok acil/ivedi/çabuk/hızlı olarak gereğini yapmalı,ülke için gerekli olan ve standartları AB/Dünya normlarına göre belirlenmiş mesleki eğitimi almış insan yetiştirmenin çarelerini bulmalıdır.

Lojistik/Taşımacılık kurumlarına,bu mesleğin STK’larına bir hatırlatma yapmak istiyoruz.Kendi çevremize baktığımızda,”mesleki eğitim” almış  ve tüm kademelerde çalışan- insan sayısının,toplam çalışan insan sayısına göre çok az olduğunu görebiliriz.

Ayrıca insan kaynaklarımız dışındaki çalışılan/kullanılan açık ve kapalı tüm mekanlarımız,kullanılan tüm araç ve gereçlerimiz için de sertifika almamız,akredite olmamız gerekiyor.

Bunları neden hatırlatıyorum.Çok yakın zamanda yaşadık ve gördük ki,insan,araç ve mekan olarak hazır olmadığımız için AB Normlarına göre çok yoğun bir mesai sarfedilerek hazırlanmış olan ve  01.01.2009 tarihinde yürürlüğe girmesi gereken “Tehlikeli Maddelerin Karayolu ile Taşınması Yönetmeliği”nin uygulanması 01.01.2010 tarihine ertelendi.Bu durumda biz tehlikeli madde taşıyan karayolu araçlarıyla yurtdışına çıkamayız.Ama yurtiçinde dolaşabiliriz.

Önümüzdeki dönemde “abi ne olursa yaparım” devri bitiyor.

Herşey ama her şey (insan,canlı ve cansız varlıklar) akredite edilmek durumunda olacak.Hayatın her alanında ihtiyaç duyulan meslekler için, bu mesleğin gerektirdiği bilgi,beceri ve uygulama yeterliliği eğitimi almış olan kişilere “zorunlu ” olarak ihtiyaç duyulacaktır. 
  
Ayakkabı boyamaktan çok büyük bir şirketi yönetmeye kadar uzanan skala üzerindeki tüm insanlar akreditasyonlu bir kurumdan mesleği ile ilgili eğitim alarak “sertifikalı” olmak zorunda olacaktır.

Çünkü özel şirketlerin,kamu kurumlarının,özel şahışların işletmelerindeki örgüt şeması içinde belirlenen her “iş”in bir “meslek tanımı”,bu tanımın da “mesleki eğitim standardı” belirlenmiş olacaktır.Bu standartlara uygun olmayan hiç kimse Lojistik/Taşımacılık kurumlarında istihdam edilemeyecektir.

Zaten böyle bir işletmeniz varsa,akredite olabilmeniz için tüm kaynaklarınızın Standardlara uygun olması gerekecektir.
Akredite olamayan hiçbir şirket Dünya ile iş yapamaz duruma gelecektir.

İşin bir diğer  yanı da Lojistik/Taşımacılık şirketlerinin ihtiyacı olan insan kaynaklarını yetiştirecek ve eğitimli insan “havuzunu” oluşturacak eğitim kurumlarıdır.Mesleki Eğitimi verecek kurumların da akredide edilmesi gerekecektir.

AB/Dünya normlarına göre Mesleki Eğitim verecek bir kurumun “akredite” edilmesi  çok önemli sorunların aşılmasını da beraberinde getirecektir.Aşılması/yerine getirilmesi gereken hususlar;Meslek tanımından,eğiticiler,öğretim sisteminden,sınav sistemine,eğitim mekanlarından eğitim araçlarına,ısı,ışık,havalandırma durumundan yiyecek içeceğe kadar benzeri her şeyin “akredite” edilmesidir.

Tabi bir ilginç durumda şu;isterseniz hiçbir mesleki eğitim almazsınız ve şirketinizi akredite etmeyebilirsiniz.Bu durumda ancak yerel bir “iş” yapabilirsiniz.Tabir yerindeyse ancak “merdivenaltı” iş/üretim yapabilirsiniz.

Bu arada Türkiye’deki toplam insan kaynağına baktığımızda karamsar bir tablo ortaya çıkıyor.
TURKAB (Türkiye-AB İşbirliği Derneği) “Türkiye’de okuma-yazma bilmeyen 7,6 milyon kişi vardır.” Diyor.

Bahçeşehir Üniversitesi’nden Araştırmacı Alper Dinçer ve Yrd. Doç. Dr. Gökçe Kolaşin’de bir çalışma yapmışlar; 
“2006 verilerine göre Türkiye’de 15-19 yaş grubundaki 6,3 milyon gencin eğitim ve işgücü durumu iç karartıcı. Bu yaş grubundaki erkeklerin 1,6 milyonu (yüzde 50), kızların ise 1,9 milyonu (yüzde 61), yani toplam 3,5 milyon genç okula kayıtlı değil Eğitime devam etmeyen bu genç erkeklerin yüzde 61’i, kızların yüzde 72’si en fazla ilköğretimi bitirebilmiş. Bu gençlerin bir kısmı işgücüne katılıyor. İşgücüne katılan gençler olumsuz koşullarla karşı karşıya. Çoğu herhangi bir sosyal güvenlik sisteminde kayıtlı olmadan haftada 40 saat veya daha fazla çalışıyor. Her 100 gencin 17’si işsiz.

2020’li ve 2030’lu yıllarda beşeri sermayenin belkemiğini oluşturacak gençlerin eğitim seviyesinin kalkınma beklentilerine yanıt vermesi zor görünüyor.” 
Demişler.


İş’imiz gerçekten çok zor.


Yaşar ROTA

DUYURU

İlgililerin dikkatine; 19 Haziran 2019 Çarşamba

Firmamız Greenbrier(Rayvag) olarak ülkemiz demiryolu taşımacılığının yoğun olarak yapıldığı Payas/İskenderun, Malatya, Kayseri ve Divriği/Sivas'ta Mobil servis hizmeti vermeye başlamışlardır. Hizmetlerimiz üç şekilde verilmektedir.
1-Vagon sahibi firma vagonu hakkında bilgi verir. Yapılacak tamirin şeklini de belirlemiş ise; Firmamızdan fiyat ister ve karşılıklı mutabakatla arıza giderilerek fatura edilir.
2-Vagon sahibi firma vagonları ile ilgili bilgileri verir, firmamız yıllık olarak vagonların bütün ihtiyaçlarını karşılayarak hizmet verir. Karşılıklı şartları belirleyerek fiyatlama mutabakatı ile aylık fatura edilerek ödeme talep edilir.
3-Mobil ekiplerimizin konuşlandığı istasyonlardan geçen müşteriye ait vagonların tamamı her geçişinde arıza, sarf ve durum tespiti amaçlı kontrol edilir, bir gün sonra müşteriye rapor edilir. Bu hizmet için vagon başı cüzi bir bedel aylık olarak talep edilir. Şayet arıza tespit edilirse anında müşterinin ECM ve yetkilisine haber verilir. Arıza hakkında detaylı bilgi verilir, tamirin yapılma şekli belirlendikten sonra müşteriye daha önce belirtilen yedek parça ve işçilik ücreti üzerinden tamir gerçekleştirilir.
Bilgilerinize sunarız.

Üyelerimiz

E-Posta Listemize Kayıt Olun

Aşağıdaki formu kullanarak e-posta adresinizi sistemimize kayıt edin, gelişmelerden haberdar olun.

Süreli Yayınlarımız

Demiryolu Dergisi Son Sayısı Çıktı!

Demiryolu Dergisi Son Sayısı Çıktı!

İndir

Çevirimiçi Broşürümüzü İndirmek İçin TIKLAYIN!

Raporumuzu İndirmek İçin TIKLAYIN!

Bilanço ve Gelir Tablosunu İndirmek İçin TIKLAYIN!